Voeding voor ‘de grijze massa’

Dat de samenstelling van de bevolking aan verandering onderhevig is moge duidelijk zijn. De vergrijzing is een ontwikkeling die, in zakelijk Nederland, waarschijnlijk het meest bekend en besproken is en ook de meeste kansen en uitdagingen bied voor veel producenten en aanbieders van goederen en diensten.

Recente cijfers van het CBS laten duidelijk zien dat het aandeel van ‘de grijze massa’ flink gaat toenemen.

Nederland heeft op dit moment 17,5 miljoen inwoners en daarvan is zo’n 3,4 miljoen ouder dan 65 jaar; een aandeel van ruim 19%. Het CBS heeft becijferd dat we in 2040 met 19 miljoen mensen hier in Nederland samenleven, waarbij het aandeel van de 65+ers is gestegen naar 25%, oftewel 4,85 miljoen personen, een stijging van ruim 40% ten opzichte van nu.

Ook ABN Amro spreekt in een recent rapport over de grote veranderingen in de afzetmarkt van voedingsmiddelen door de vergrijzing.  Ouderen hebben nu eenmaal minder calorieën nodig, eten andere producten (meer vers, minder bewerkte producten), letten op andere dingen bij aankoop en komen vaker in winkels met persoonlijke bediening en een gespecialiseerd aanbod.

Waar liggen de meeste kansen?

Bij voeding is smaak natuurlijk altijd de belangrijkste factor, ongeacht hoe oud je bent. Dat de smaakbeleving bij het ouder worden anders (minder) wordt is een gegeven waar rekening mee moet worden gehouden bij de ontwikkeling van recepturen.

Dat geldt ook voor de aspecten gezondheid en duurzaamheid, die door ouderen duidelijk belangrijker worden gevonden en waarmee je dus een positief onderscheidend aanbod kunt creëren.

Staan ouderen dan helemaal niet open voor gemak? Natuurlijk wel, want ook hun agenda’s puilen regelmatig uit en ze laten zich net zo hard beïnvloeden door reclames en aanbiedingen. Maar het is hier niet alleen het bereidingsgemak dat van belang is, denk ook aan aspecten als het gemak waarmee je iets kunt openen, teksten kunt lezen en begrijpen.  

Een gevolg van de vergrijzing is ook een sterke groei van het aantal eenpersoonshuishoudens. De vraag naar kleine verpakkingen (porties) zal hierdoor ook flink toenemen, wat als bijkomend voordeel heeft dat er minder onnodige verspilling van voedsel zal zijn.

Als je wilt weten hoe jij met je bedrijf, producten en diensten het beste kunt inspelen op dit meer dan interessante marktsegment, neem dan gerust even contact op. Gaan we samen kijken hoe we grijs in goud kunnen veranderen.

Bron: cbs.nl

Bron : ABN Amro

Neem gerust contact met ons op

Voor vragen omtrent onze werkzaamheden & mogelijkheden kun je altijd contact met ons opnemen. Ook kun je altijd een gratis adviesgesprek bij TheBronkerBrothers aanvragen of het contactformulier hiernaast invullen.

Email: hans@thebronkerbrothers.nl   |   Tel: +31 6 23979933