Bijna 80% van de nieuwe producten zijn zo weer van de markt verdwenen

Van alle nieuwe retailproducten is 76% binnen een jaar alweer verdwenen. Vaak omdat het in de voorbereiding niet goed ging. Dat kan beter, constateert marktonderzoekbureau Nielsen in een onderzoek naar 12.000 supermarkt-introducties in Europa.

Bedrijven, die miljoenen verspillen aan deze mislukkingen, kunnen volgens Nielsen de slagingskans van hun vernieuwingspogingen verbeteren tot wel 85%. Daarvoor moeten die ondernemingen hun aanpak van innovatie veranderen en is een gepassioneerde innovatiecultuur nodig. 

Elke grote innovatie voldoet volgens Nielsen aan vier eisen. Er is een keus gemaakt voor de juiste innovatie, er is een innovatieproces dat er een marktrijp product van kan maken, er is sprake van creatieve marketing en iedereen in het bedrijf staat achter de vernieuwing. 

De inzet van marktonderzoek kan een wezenlijke bijdrage leveren om de slagingskans van een introductie te vergroten. Dat kan bijvoorbeeld in de volgende situaties.

Vaststellen van de toegevoegde waarde van een product/dienst:
bij sommige producten/diensten is niet (meteen) duidelijk wat ze toevoegen aan het bestaande aanbod. De succeskans van producten met een relevante meerwaarde voor de koper is veel hoger dan bij producten die een imitatie zijn van iets wat al op de markt is.

Een duidelijk beeld van de beoogde doelgroep is cruciaal, evenals de check of deze personen ook echt op jouw idee zitten te wachten. Het is zonder meer een valkuil om je helemaal blind te staren op een nieuw idee voor een product/dienst zonder daarbij een (simpele) acceptatietest te doen bij je beoogde doelgroep.

Een goed begrip van de behoeften van je (potentiële) klanten is dan ook een essentieel onderdeel van succesvolle productontwikkeling. De lijst met producten die door een gebrek hieraan zijn mislukt is dan ook (helaas) oneindig en vaak onnodig ….

Als je meer over dit onderwerp wilt weten neem dan contact met ons op.

Bron:   https://fd.nl   https://www.dezaak.nl

Neem gerust contact met ons op

Voor vragen omtrent onze werkzaamheden & mogelijkheden kun je altijd contact met ons opnemen. Ook kun je altijd een gratis adviesgesprek bij TheBronkerBrothers aanvragen of het contactformulier hiernaast invullen.

Email: hans@thebronkerbrothers.nl   |   Tel: +31 6 23979933