Wij leveren tailor-made Markt- en Consumentenonderzoek


Is duurzaamheid de nieuwe norm bij innovatie?

Ik denk dat een grote deel, van welke doelgroep dan ook, tegenwoordig instemmend zal antwoorden. Wat je ook leest, alles lijkt maar om één ding te draaien, en dat is duurzaamheid. Bij de ene producent krijgt dat vorm in een lager energiegebruik, anderen verbeteren zich op terreinen als een lagere CO2 uitstoot, minder afval, een langere houdbaarheid, beperkt gebruik van pesticiden, verhoogd dierenwelzijn, hogere lonen, beter transport, etc.

Dat duurzaamheid geen loos begrip is en alleen door slimme marketeers wordt ingezet moge onderhand wel duidelijk zijn. Steeds meer afnemers (en hun leveranciers) gaan echt waarde hechten aan concrete stappen om de wereld wat beter te maken en straks ook achter te laten. Twee collega marktonderzoekers (Bruggenwirth en van der Wal) van MarketResponse schreven daar pas ook een mooi artikel over waarin ze met onderbouwing komen voor deze ontwikkeling. 

Zo willen de meeste consumenten dat bedrijven een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Maar ook bij een deel van de bedrijven zelf is het ethisch besef al toegenomen en willen ze een positieve impact hebben. De (semi-)overheid probeert door middel van diverse regelingen en initiatieven burgers te betrekken en te stimuleren om het (consumptie-)gedrag te veranderen. Het verlengen van de levensduur van producten en het hergebruik van materialen krijgt al in veel sectoren ruime aandacht. Digitalisering (data) geeft bedrijven de mogelijkheid om hun processen efficiënter, transparanter en duurzamer te maken.

Jaren geleden hoorde ik een heel vrolijk liedje met daarin een zin die me altijd is bijgebleven: the future’s so bright, I gotta wear shades (Timbuk 3).

Of de toekomst van Duurzaamheid ook zo helder zal zijn weet ook ik niet precies, de voortekenen zijn in ieder geval goed. Op dit moment is de nuchtere waarheid echter dat prijs, smaak, houdbaarheid en gebruiksgemak in het geval van voeding nog steeds vaak leidend zijn bij aankoop. Wat dat betreft blijft het spanningsveld tussen eigenbelang en maatschappelijk belang nog wel even in stand.

Bij innovatie en, misschien wat minder sexy, productontwikkeling zullen nu en in de nabije toekomst de primaire behoeften van je afnemers dan ook centraal moeten staan met daaroverheen natuurlijk wel het juiste vleugje aan échte duurzaamheid.

Als je wilt weten wat voor jouw bedrijf/merk de winnende combinatie hierin is, neem dan gerust even contact met me op.


BACK HOME

E-mailen
Map